De senaste åren har vi sett en skrämmande utveckling där vinstdrivande kliniker aktivt söker upp personer som lever med obesitas och erbjuder dem medicinsk behandling, utan att personerna själva har bett om det eller ens uttryckt behov av behandling. Det sker via direktmeddelanden eller riktade erbjudanden och är inte bara oetiskt, utan djupt problematiskt ur ett patientperspektiv.
Bland annat har kliniker och läkare sökt upp individer som berättat om sina erfarenheter av obesitas i media. Dessa personer har ofta delat sina historier för att öka kunskapen om hur det är att leva med obesitas, om diskrimineringen de möter, och för att förbättra vården. Att de då blir uppvaktade av företag som erbjuder "skräddarsydda" lösningar, utan att känna till deras specifika hälsosituation eller behov, är både hänsynslöst och exploaterande.
Det har nu gått så långt att våra medlemmar får rabattkoder och erbjudanden om behandlingar via direktmeddelanden – och detta från företag som säljer evidensbaserade medicinska behandlingar för obesitas. Företagen vet ingenting om personens hälsa eller om personen ens vill ha den typen av behandling. Kan vi föreställa oss att detta skulle göras vid andra sjukdomar, till exempel psykisk ohälsa? "Du har pratat i media om att du är ledsen efter en livskris. Här är en rabattkod för vår behandling. Vi använder det här läkemedlet som kan hjälpa dig."
Det är fullständigt oacceptabelt att kommersiella aktörer ser personer med obesitas som potentiella kunder som de aktivt kan söka upp och kontakta utan samtycke. Alla har rätt att själva söka vård och behandling när de känner att de behöver det. Ingen ska behöva bli föremål för denna typ av aggressiv marknadsföring bara för att de öppet delat sin historia.
Vårt krav är tydligt: Sluta söka upp och göra reklam till människor i en sårbar situation som inte själva har valt att söka vård!