Många barn och unga har dagar då de äter dåligt av skollunchen och detta kan förstås bero på många olika saker. Ibland gillar man inte maten. Ibland kan det bli ett grupptryck bland kamraterna, för om flera säger att de inte gillar maten blir det jobbigt att kanske säga emot och man minskar sitt ätande. Ibland är det stressigt eller bullrigt i matsalen. Ibland har man det jobbigt med kompisarna. Om man har svårt att hålla sin vikt är det lika viktigt att både äta lagom mycket av skollunchen som att faktiskt att inte hoppa över den helt eller äta minimalt av den.
Problem med att äta för lite på lunchen
De problem man kan få av att hoppa över skollunchen är huvudvärk, ont i magen, svårt att koncentrera sig i skolan och det blir ofta så att mellanmålet efter skolan kan bli väldigt stort eller att hungern gör att man lättare frestas av mat som inte är så nyttig.
Tre tips till dig som ibland har svårt med skollunchen:
- Din kropp behöver energi alla dagar, även om du inte tycker om maten. Bestäm dig för vad du kan äta i matsalen de dagar du inte gillar maten. Bröd/knäckebröd med smör, något från salladsbuffén, lättmjölk m.m. Om du alltid har en reservplan för vad du kan äta kan du må bra alla dagar oavsett om du gillar maten eller inte.
- Har du ofta svårt för att äta det som serveras? Tala med oss för vi kan ha bra tips till dig och din familj hur man kan öva upp sitt ätande.
- Upplever du stora problem med skollunchen, finns det extraordinära insatser att göra. Det kan handla om att skicka med mat eller under en period be om att få ett intyg för speciell kost via skolläkare som ett sätt att bryta den dåliga vanan att inte äta lunch. I dessa fall är det bra att tala med sin skolsköterska.
Har du fler tips på hur man kan vänja sig vid att för det mesta äta en normal skollunch, berätta gärna för oss, så kan vi dela med oss till andra.
Vissa barn och unga har förstås det motsatta problemet, nämligen att skollunchen blir alldeles för stor och att man äter för mycket.
Se under fliken ” Hur mycket är lagom att äta?”
Beroende på barnets ålder och inställning är detta definitivt något som man kan hjälpa till med från skolans sida. Utmaningen är hur, så att barnet känner sig bekvämt med överenskommelsen. Tala med oss, så kan vi berätta hur andra löst det!